Grupa Kapitałowa

We wszystkich spółkach należących do naszej Grupy jest zatrudnionych ok. 1400 pracowników, a zlokalizowane w czterech krajach zakłady produkcyjne wytwarzają rocznie ok. 190 mln kg wyrobów do dekoracji i ochrony różnego rodzaju podłoży.

W 2020 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka aktywnie działała na kilkunastu rynkach – w Polsce oraz na 15 rynkach zagranicznych.

Kluczowe marki

W raportowanym okresie wyroby Grupy Kapitałowej Śnieżka były sprzedawane pod następującymi markami handlowymi:

Magnat – to produkty dla najbardziej wymagających Klientów, ceniących jakość i styl. W portfolio tej innowacyjnej marki premium znajdują się wysokiej jakości farby ceramiczne, które charakteryzują się trwałością koloru, niebanalną gamą barw, odpornością na plamy i zabrudzenia oraz intensywne użytkowanie. Magnat to także struktury, dające wiele możliwości dekoracyjnych, imitujące różne powierzchnie: od „surowego” betonu, „przetartego” tynku, po szlifowany marmur czy perłowy połysk. Portfolio marki uzupełniają także narzędzia malarskie, które cechuje wysoka jakość wykonania oraz komfort użytkowania.

Śnieżka – będąca podstawową marką Grupy – w ramach której oferowany jest szeroki zakres produktów. W jej portfolio mieszczą się grupy produktów przeznaczonych do ochrony i dekoracji różnorodnych podłoży, użytkowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń (m.in. farby do ścian i fasad, wyroby do malowania metalu i drewna, a także gładzie szpachlowe do ścian). To kompleksowa oferta zaspokajająca potrzeby na każdym etapie wykańczania czy remontu domu i mieszkania.

Poli-Farbe – to marka parasolowa, w ofercie której znajduje się szerokie portfolio produktów przeznaczonych do ochrony i dekoracji różnych powierzchni. Mieszczą się w nim m.in. jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek na tamtejszym rynku: Platinium oraz Inntaler (m.in. emulsje do wnętrz i fasad), Cellkolor (farby do drewna i metalu) oraz Boróka (preparaty do ochrony i dekoracji drewna).

Vidaron – to marka wysokiej jakości produktów do ochrony i dekoracji drewna. Oferta marki została przygotowana z myślą o wszystkich, którzy chcą w kompleksowy sposób zadbać o drewno użytkowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczeń. Portfolio marki obejmuje m.in.: wysokiej jakości impregnaty chroniące w kompleksowy sposób drewno, zarówno od środka (impregnat gruntujący), jak i z zewnątrz (impregnat powłokotwórczy), a także impregnat renowacyjny przeznaczony do wcześniej malowanego drewna, lakierobejce oraz oleje i lakiery.

Foveo Tech – to marka profesjonalnych systemów ociepleń budynków, oparta na doskonałej jakości tynkach dekoracyjnych i farbach fasadowych, występujących w bogatej gamie kolorystycznej. Znajdują one szerokie zastosowanie zarówno na budynkach nowo wznoszonych, jak i już istniejących. To wysokiej jakości materiały do renowacji budynków pod kątem izolacji cieplnej, ochrony ich konstrukcji i zmiany wyglądu zewnętrznego.

Rafil – to marka, w ofercie której znajdują się podkładowe i nawierzchniowe antykorozyjne farby przemysłowe. W jej portfolio mieszczą się systemy alkidowe, poliwinylowe, poliuretanowe, epoksydowe i termoodporne. W ofercie marki znajdują się przyjazne środowisku wyroby o obniżonej zawartości rozcieńczalników organicznych oraz produkty wodorozcieńczalne. Rafil oferuje także farby na dach, farby na posadzkę oraz farby do malowania ogrodzeń, okien i drzwi.

Beston – to oferta produktów potrzebnych na różnym etapie praca budowlanych, remontowych oraz wykończeniowych, z której mogą korzystać zarówno profesjonaliści, jak i użytkownicy indywidualni. W portfolio marki znajdziemy różnego rodzaju silikony, kleje oraz pianki.

Kilkanaście rynków zagranicznych, na których aktywnie działaliśmy w 2020 roku

  • Węgry
  • Ukraina
  • Białoruś
  • Mołdawia
  • Rosja
  • Litwa
  • Kazachstan
  • Czechy
  • Słowacja
  • Rumunia
  • Gruzja
  • Armenia
  • Wielka Brytania
  • Chorwacja
  • Serbia

Opis branży i rynków, na których działa Grupa

W 2020 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka aktywnie działała na kilkunastu rynkach – w Polsce oraz na 15 rynkach zagranicznych.
Głównymi rynkami, na których działa Grupa, są: Polska, Węgry, Ukraina i Białoruś. W 2020 roku przychody Grupy osiągnięte na tych czterech rynkach stanowiły 95,7% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

Wiodącym rynkiem sprzedaży (dla wyrobów i towarów) Grupy Kapitałowej Śnieżka w 2020 roku był rynek polski z 63,8% udziałem (o 3,2 p.p. mniej w porównaniu z 2019 rokiem). Kolejnymi kluczowymi krajami, w których operują spółki wchodzące w skład Grupy, są: Węgry (udział 19,7%; +6 p.p. w porównaniu do roku 2019), Ukraina (udział 9,3%, -1,5 p.p. rok do roku) oraz Białoruś (udział 2,8%, -1 p.p. rok do roku).

Największy udział w skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Śnieżka miała FFiL Śnieżka SA – spółka dominująca w Grupie, która prowadzi również działalność eksportową.

Na polskim rynku farb i lakierów działa około 70 firm. FFiL Śnieżka SA pozostaje jednym z jego liderów. Czwórka największych graczy obecnych na krajowym rynku to: FFiL Śnieżka SA (marki: Śnieżka, Magnat, Vidaron, Foveo-Tech, Beston, Rafil), PPG Deco Polska (marki: Dekoral, Bondex, Sigma Coatings, Malfarb, Domalux i Drewnchron), AkzoNobel Polska (marki: Sadolin, Dulux, Nobiles, Sikkens, Hammerite) i Tikkurila Polska (marki: Tikkurila, Jedynka, Beckers, Polifarb Dębica). Podmioty te odpowiadają za ponad 80% całkowitej sprzedaży.

Według szacunków FFiL Śnieżka SA, na rynku polskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 100 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);

  • około 700 sieciowych marketów budowlanych (DIY);

  • około 6000 sklepów detalicznych, posiadających w ofercie farby, w tym około 700 sklepów specjalistycznych, w których dominuje asortyment wyrobów dekoracyjnych.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 67%) oraz markety budowlane typu DIY (około 33%1). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

Na węgierskim rynku farb i lakierów działa ok. 50 graczy. Spółka Poli-Farbe Vegyipari Kft., która od maja 2019 roku należy do Grupy Kapitałowej Śnieżka, pozostaje jednym z liderów tamtejszego rynku. Największymi podmiotami działającymi na Węgrzech są: Poli-Farbe (submarki: Platinium, Intaller, Cellkolor i Boróka), PPG Trilak (marki: Héra, Trinát, Lazurán, Thermotek, Bondex i Dryvit) oraz Akzo Nobel Coatings (marki: Dulux, Sadolin, Hammerite i Supralux). Ich łączne udziały rynkowe szacowane są na ok. 75%. Do mniejszych producentów, z kilkuprocentowym udziałem w rynku, należeli m.in.: Tikkurila, JUB, Helios, Meffert i Caparol.

Według szacunków Spółki, na rynku węgierskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 30 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 850 składów budowlanych;
  • około 750 sklepów specjalistycznych, w których dominuje asortyment wyrobów dekoracyjnych;
  • około 55 marketów budowlanych (DIY);
  • około 175 sklepów typu mass merchandisers, czyli punktów posiadających w ofercie szeroki asortyment: spożywczy, akcesoria RTV/AGD, chemia gospodarcza itp.

W szeroko rozumianej kategorii deko, główne kanały dystrybucji to kanał niezależny (około 65%) oraz markety budowlane DIY i mass merchandisers (około 30%). Wartości te różnią się jednak w przypadku sprzedaży różnych grup produktowych.

Na Ukrainie funkcjonuje około 200 producentów farb i lakierów, z czego tylko około 30 z nich to stabilne podmioty. Na tym rynku Grupa konkuruje zarówno z producentami międzynarodowymi, jak i lokalnymi. Największymi podmiotami w zakresie produkcji farb dekoracyjnych na ukraińskim rynku są: Śnieżka-Ukraina, Kolorit (Tikkurila), Meffert Hansa Farben, Henkel, ZIP, Caparol, Eskaro, Feidal, Polisan, Olejníkov, Zebra.

Wyroby Grupy dostępne są na terenie całej Ukrainy, jednak zdecydowana większość przychodów realizowana jest w jej zachodniej i centralnej części.

Według danych Spółki, sprzedaż na ukraińskim rynku prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 100 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • około 6 000 sklepów posiadających w ofercie produkty z szeroko rozumianej kategorii farb i lakierów;
  • około 75 marketów budowlanych (DIY).

Grupa Kapitałowa Śnieżka jest jednym ze znaczących producentów farb i lakierów na rynku białoruskim – jest na nim obecna w segmencie produktów ze średniej półki cenowej (farby emulsyjne) oraz w segmencie premium (szpachle), w którym posiada dominującą pozycję.

Na tym rynku Grupa konkuruje zarówno z producentami międzynarodowymi, jak i lokalnymi – także z markami rosyjskimi, które dzięki swobodnemu przepływowi towarów w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan) stają się coraz bardziej konkurencyjne. Główni poza Grupą gracze to: DAW (marki: Caparol/Alpina), Eskaro (marka Condor), AkzoNobel (marki: Dulux i Sadolin), Tikkurila, MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf. Równocześnie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność producenci rosyjscy, a wśród nich: ABC Farben, Bergauf i Volma.

Na wymagającym rynku białoruskim Grupa jest obecna zarówno w kanale B2C (będąc liczącym się graczem za pośrednictwem sieci marketów budowlanych typu DIY oraz placówek detalicznych dystrybutorów Grupy), jak i w kanale B2B (w mniejszym zakresie).

Według szacunków FFiL Śnieżka SA, na rynku białoruskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 15-20 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta);
  • sieciowe markety budowlane (DIY);
  • niezależne (pozasieciowe) sklepy detaliczne, posiadające w ofercie farby.

Pozostałe rynki, na których Grupa prowadziła sprzedaż w 2020 roku to, między innymi: Mołdawia (gdzie Spółka jest jednym z liderów rynku w zakresie sprzedaży wyrobów emulsyjnych), Rosja, Litwa, Kazachstan, Czechy, Słowacja, Rumunia i Łotwa.

W Grupie trwa transformacja struktury Działu Eksportu pod względem funkcjonalnym oraz adaptacja procesów związanych z planami dalszej internacjonalizacji i poprawy efektywności działań. Jednocześnie strategia Grupy na najbliższe lata zakłada koncentrację na czerech kluczowych rynkach (Polska, Węgry, Ukraina, Białoruś). W tym czasie najważniejszym zadaniem będzie dalsza integracja Poli-Farbe Vegyipari Kft. z Grupą oraz praca nad osiągnięciem pełnych efektów synergii, które docelowo powinny pozytywnie wpłynąć na rentowność (marże) węgierskiej spółki. Zarząd Spółki zastrzega przy tym, że nie można wykluczyć, iż trwająca pandemia choroby COVID-19 i jej skutki w przyszłości mogą wpłynąć na konieczność zmiany albo całkowitej rewizji strategii oraz celów strategicznych Spółki i Grupy.

Główne tendencje i czynniki mające wpływ na rozwój branży i Grupy

Dla Grupy Kapitałowej Śnieżka kluczowym rynkiem z punktu widzenia realizowanych przychodów jest Polska. Kondycję polskiego rynku najlepiej obrazuje wartość i dynamika produktu krajowego brutto (PKB), którego głównym motorem napędowym była dotąd konsumpcja prywatna. Konsumpcję dóbr i usług przez indywidualnych konsumentów pobudzało wiele czynników, natomiast jako najważniejsze Grupa identyfikowała poziom wynagrodzeń (przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej), stopa bezrobocia oraz transfery socjalne – w tym różnego rodzaju programy rządowe zapewniające korzyści finansowe konkretnym beneficjentom, ulgi podatkowe i inne wsparcie, w tym skierowane na utrzymanie zatrudnienia przez firmy w okresie walki z pandemią.

Ważna – jednak w mniejszym stopniu, gdyż produkty Grupy są wykorzystywane przede wszystkim do remontów domów oraz mieszkań przez klientów końcowych, a rzadziej do wykańczania nowych budynków przez generalnych wykonawców – jest dla Grupy także sytuacja w branży budowlanej. Do czynników, które obrazują koniunkturę w tym obszarze można zaliczyć m.in. produkcję budowlano-montażową (obejmującą roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowane na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników) oraz poziom nowych inwestycji w segmencie budownictwa mieszkaniowego (liczba mieszkań oddanych do użytku), jak i komercyjnego.

Pomocne w ocenie koniunktury są także wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący i wyprzedzający), które pokazują, jaki jest poziom optymizmu konsumentów w zakresie sytuacji gospodarczej, a tym samym skłonność budowania oszczędności i dokonywania wydatków przez gospodarstwa domowe.

Powyższe czynniki makroekonomiczne miały dotąd wpływ nie tylko na Grupę, ale także na rozwój całej branży producentów farb i lakierów.
W raportowanym okresie wyroby Grupy Kapitałowej Śnieżka były sprzedawane także poza Polską, a Grupa planuje dalszy rozwój za granicą. Dlatego w kontekście rozwoju Grupy i jej przyszłych przychodów ważna będzie globalna sytuacja makroekonomiczna (PKB, konsumpcja prywatna, poziom wynagrodzeń, bezrobocie, koniunktura w budownictwie etc.), w tym na pozostałych głównych rynkach – w szczególności na Węgrzech, Ukrainie i Białorusi.

Czynnikiem makroekonomicznym mającym wpływ na wyniki oraz tempo rozwoju Grupy będzie także zachowanie kursów walut (w szczególności EUR/USD, EUR/PLN, USD/PLN, HUF/PLN, UAH/PLN, BYN/PLN), w tym ewentualna dewaluacja forinta węgierskiego, hrywny ukraińskiej oraz rubla białoruskiego. Dla rozwoju Grupy oraz całej branży ważne będzie też kształtowanie się cen surowców używanych do produkcji wyrobów i produkcji opakowań oraz ich dostępność.

Na dzień sporządzenia raportu rocznego Grupa Kapitałowa Śnieżka nie jest w stanie dokonać rzetelnej oceny długofalowych następstw pandemii COVID-19 dla otoczenia makroekonomicznego. Jednocześnie najnowsze prognozy mówią o tym, że w 2021 i 2022 roku polska gospodarka powinna powrócić na ścieżkę wzrostu, osiągając dynamikę PKB ok. 3%.

Polski rynek farb dekoracyjnych rozwija się stabilnie, na poziomie 2-3% rocznie. W 2020 roku pandemia COVID-19 spowodowała nieco wyższe tempo jego wzrostu (ilościowo +3,4%, wartościowo +6,2%). Według Spółki boom remontowy, który miał miejsce w szczególności w II kwartale ub.r. należy traktować w kategoriach zdarzenia jednorazowego, a w kolejnych latach rynek powróci na poprzednią ścieżkę rozwoju. Kluczowe czynniki mogące wpływać na kształtowanie się popytu to: siła nabywcza gospodarstw domowych oraz trendy w dekorowaniu i urządzaniu wnętrz. Zarówno polski, jak i globalny rynek farb dekoracyjnych jest przede wszystkim związany z sektorem remontowo-budowlanym, na którym obserwujemy kilka przeciwstawnych trendów mogących także kształtować popyt na farby dekoracyjne:

  • rosnący pod wpływem COVID-19 wolumen prac renowacyjnych w budynkach mieszkalnych,

  • utrzymanie tempa wzrostu budownictwa nowych mieszkań jedno- i wielorodzinnych,

  • spowolnienie na rynku budownictwa komercyjnego.

W ubiegłych latach Grupa obserwowała, że na rynkach polskim, węgierskim oraz ukraińskim utrzymywał się trend wybierania produktów lepszych jakościowo, oferujących wyższe: komfort malowania oraz trwałość i jeszcze lepsze właściwości użytkowe. Zjawisko to miało wpływ na zwiększenie częstości zakupów wyrobów droższych (z segmentu premium). W przyszłości istotne znaczenie z punktu widzenia branży będzie miało rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi czy pomagającymi dbać o zdrowie.
Pandemia COVID-19 trwale wpłynęła na zmianę podejścia do zakupów farb, powodując, że klienci (podobnie jak innych branżach) chętniej dokonywali zakupów online. Mimo to niezmiennie najczęstszym miejscem zakupów pozostają sklepy stacjonarne, które – w przypadku tych oferujących wyroby budowlane – były otwarte w czasie pierwszych fal pandemii.

FFiL Śnieżka SA pozostaje jednym z czterech największych producentów w branży w Polsce. Jednym z celów strategicznych na następne lata jest utrzymanie wiodącej pozycji Spółki. Także na głównych rynkach zagranicznych Grupa będzie pracować nad zachowaniem lub wzmocnieniem swojej pozycji.

Zarząd Spółki zastrzega przy tym, że nieprzewidywalne na moment sporządzenia raportu rocznego Grupy za 2020 rok wydarzenia w przyszłości mogą wpłynąć na częściową albo całkowitą zmianę otoczenia i listy czynników wpływających na sytuację w sektorze.
Na poziomie Grupy Kapitałowej Śnieżka stałym monitoringiem sytuacji w sektorze farb i lakierów na kluczowych dla niej rynkach zajmuje się Śnieżka ToC. Daje jej to możliwość przewidywania zmian postaw konsumenckich oraz dostosowania swojej oferty do zmieniających się warunków konkurencyjnych w poszczególnych krajach. Grupa kontynuuje także działania mające na celu zwiększenie dystrybucji numerycznej jej produktów we wszystkich obszarach jej operowania.

Pandemia COVID-19 ogłoszona w marcu 2020 roku wpłynęła negatywnie na sytuację w większości obszarów społeczno-gospodarczych kraju. Według wstępnego szacunku GUS, produkt krajowy brutto Polski w całym 2020 roku był niższy o 2,8% rok do roku, wobec wzrostu o 4,5% w 2019 roku2. Także w IV kwartale 2020 roku zmniejszył się on o 2,8% r/r. Narodowy Bank Polski oczekuje wzrostu polskiej gospodarki o 3,1% w 2021 roku i 2,8% w 2022 roku3.

Trudne otoczenie nie zmieniło trendu systematycznie rosnących zarobków Polaków. W 2020 roku przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło 5167,47 PLN4, a w IV kwartale 2020 roku osiągnęło poziom 5457,98 PLN.

Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) w raportowanym okresie wyniósł 103,45, co oznacza wzrost cen o 3,4% w porównaniu z 2019 rokiem. Według najnowszych prognoz NBP średnioroczna inflacja CPI wyniesie w 2021 roku 2,6 %, a w 2022 roku – 2,7%.

Produkcja budowlano-montażowa, obejmująca roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, zrealizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa budowlane zatrudniające powyżej 9 pracowników, była w grudniu 2020 roku o 3,4% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku6.

Lepsza koniunktura panowała także w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. Według wstępnych danych, w okresie styczeń-grudzień 2020 roku oddano do użytkowania o 7,0% mieszkań więcej niż przed rokiem. Deweloperzy przekazali do eksploatacji 143,8 tys. mieszkań – o 9,4% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku, natomiast inwestorzy indywidualni – 74,1 tys. mieszkań, tj. o 7,1% więcej7.

W pozostałych krajach, będących głównymi rynkami zbytu produktów Grupy Kapitałowej Śnieżka, sytuacja gospodarcza przedstawiała się następująco:

W związku z pandemią koronawirusa w 2020 roku PKB na Węgrzech spadł o 5,1%. W samym IV kwartale 2020 roku wynik ten był niższy o 3,7% niż w analogicznym okresie poprzedniego roku8.
Średnie wynagrodzenie brutto w listopadzie 2020 roku wzrosło o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę okres styczeń-listopad, średnie wynagrodzenie brutto na Węgrzech wzrosło o 9,6 procent do 399 300 HUF9.

Ceny na Węgrzech wzrosły w grudniu 2020 roku o 2,7% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku10. Konsumpcja gospodarstw domowych co prawda spadła o 2,2% r/r, wzrosła natomiast wielkość wydatków konsumpcyjnych na dobra trwałe (o 3,4%).

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2020 roku wolumen inwestycji spadł łącznie o 8,6% w porównaniu do wysokiej bazy z poprzedniego roku. Ogólny spadek inwestycji był głównie spowodowany spadkiem wydatków inwestycyjnych wśród dużych firm zarówno międzynarodowych jak i krajowych11.

Produkcja budowlana na Węgrzech wzrosła o 5% r/r w listopadzie 2020 roku, odbijając od 16,2% spadku w poprzednim miesiącu. W pierwszych jedenastu miesiącach roku produkcja budowlana spadła o 9,9 % w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej12.

W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku gospodarka Ukrainy odnotowała spadek o 3,5%, a po 11 miesiącach, według oceny Ministerstwa Rozwoju Gospodarki, Handlu i Rolnictwa, spadek PKB wyniósł 4,7%13. Bank Światowy prognozuje, że PKB Ukrainy w 2020 roku spadnie o 5,5%, a Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje jego zmniejszenie o 7,2%14.

Średnia płaca na Ukrainie w 2020 roku wyniosła 11 359 UAH i była wyższa o 8,2% w porównaniu z poprzednim rokiem15. Wzrost płac odbył się równocześnie ze wzrostem bezrobocia, które w III kwartale 2020 wynosiło 9,5%16. W 2019 roku wskaźnik ten ukształtował się na poziomie 8,2%.

Pomimo sytuacji związanej z pandemią, dynamika cen na Ukrainie w grudniu 2020 roku pozostała na prognozowanym poziomie 5%. Wpływ na inflacje miało podwyższenie taryf na komunalne usługi, wzrost cen na energię oraz wzrost cen na artykuły spożywcze. Od czerwca stawka NBU znajduje się na historycznym minimum (po spadku z 8% do 6%), co spowodowało spadek oprocentowania zarówno kredytów jak i depozytów w komercyjnych bankach.

W branży budowlanej indeks produkcji wzrósł do 2,8%. Jednym z czynników jaki miał wpływ na pozytywną dynamikę było prowadzenie robót drogowych17.

Według oficjalnych danych gospodarka białoruska skończyła rok 2020 ze spadkiem PKB na poziomie -0,9% w porównaniu do roku 201918. Utrzymująca się, trudna sytuacja gospodarcza na Białorusi jest m.in. efektem strukturalnych problemów gospodarki. Ponad 60 proc. produkcji przemysłowej i PKB tworzone jest przez wymagający restrukturyzacji sektor państwowy oparty na centralnym planowaniu.

W 2020 roku przeciętne wynagrodzenie na Białorusi wynosiło 1250,9 BYN i było ono o 14,5% wyższe niż w roku poprzednim. Inflacja w okresie styczeń-grudzień 2020 roku wzrosła o 5,5% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 201919.

Bank Światowy przewiduje, że gospodarka na Białorusi skurczy się o 2,8% w 2020 roku, czego przyczyną jest COVID-19 i gospodarcze konsekwencje zwiększonego napięcia politycznego. Oczekuje się, że recesja pogłębi się w 2021 roku, odzwierciedlając znaczne ograniczenie wydatków gospodarstw domowych i popytu inwestycyjnego z powodu zwiększonej niepewności oraz braku wsparcie gospodarki za pomocą polityki fiskalnej i pieniężnej.

Surowce i waluty

W 2020 roku, ceny podstawowych surowców do produkcji farb i lakierów – do których należą między innymi: dyspersje akrylowe, dyspersje styrenowo-akrylowe, dyspersje styrenowe, żywice ftalowe, biel tytanowa, wypełniacze dolomitowe, zagęstniki akrylowe, zagęstniki celulozowe, rozpuszczalniki i opakowania (plastikowe, metalowe i papierowe) – pozostawały stabilne.

Pomimo pandemii COVID-19, Grupa nie odnotowała w ub.r. istotnego wzrostu cen surowców i opakowań. Stało się tak przede wszystkim dzięki odpowiedniej dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia oraz utrzymaniu albo jedynie nieznacznym podwyżkom cen wcześniej określonych w umowach, obowiązujących z kluczowymi dostawcami. W zakresie dostępności surowców i opakowań wystąpiły jedynie sporadyczne zdarzenia, nie mające w istotnym stopniu wpływu na prawidłowe funkcjonowanie kluczowych spółek Grupy.

Na rynku walutowym 2020 rok przyniósł znaczące osłabienie złotego względem euro oraz umocnienie w stosunku do dolara. Początkowo polska waluta była odporna na koronawirusa, jednak już pod koniec marca kurs euro po raz pierwszy od 11 lat przekroczył poziom 4,6 zł. Później sytuacja w gospodarce i na rynkach finansowych zaczęła się stabilizować. Jednak nim złoty zdążył odrobić straty, jesienią ogłoszono kolejny lockdown, który spowodował, że kurs EUR/PLN pobił kolejny rekord, odnotowując poziom 4,633.

Na koniec 2020 roku w Polsce za euro trzeba było zapłacić o ponad 8% więcej, a za dolara około 1% mniej niż na koniec 2019 roku.

Źródło: NBP.

W I połowie 2020 roku forint węgierski, przy dużej zmienności, poruszał się wokół średniego kursu. Jednak w kolejnych miesiącach wyraźnie osłabił się w relacji do złotego. Na koniec roku kurs wyniósł 1,2638 (za 100 HUF) co oznacza spadek w porównaniu do notowań sprzed 12 miesięcy o 2,03%.

W 2020 roku hrywna ukraińska stopniowo osłabiała się w stosunku do złotego. Z poziomu 0,1602 notowanego na koniec 2019 roku spadła do 0,1326 PLN, co oznacza spadek o 17,23%.

Źródło: NBP.

Źródło: NBP.

Kondycja branży

Głównymi rynkami, na których działała Grupa w 2020 roku, były: Polska, Węgry, Ukraina oraz Białoruś. W 2020 roku przychody Grupy osiągnięte na tych czterech rynkach stanowiły 95,7% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.

W raportowanym okresie w Polsce na Węgrzech i Ukrainie utrzymał się zwiększony popyt na produkty ze średniej oraz wyższej półki cenowej, przy równoczesnym kurczeniu się segmentu tańszych produktów. W przypadku Białorusi utrzymywał się zwiększony popyt na produkty z najniższego segmentu cenowego, co wynikało przede wszystkim z niezmiennie niskiej siły nabywczej tamtejszych konsumentów.

W raportowanym okresie wpływ na polską branżę farb i preparatów do ochrony i dekoracji drewna miała pandemia COVID-19. Kolejne lockdowny spowodowały, że Polacy zostali zmuszeni do spędzania większej ilości czasu w swoich domach. W rezultacie aż 73% Polaków zdecydowało się na przeprowadzenie remontu – w tym pomalowanie ścian lub inne prace renowacyjne w swoich mieszkaniach, domach i ogrodach20.

W roku 2020, w porównaniu z poprzednimi latami, na polskim rynku farb oraz preparatów do ochrony i dekoracji drewna zaobserwowano wzrost ilości (wolumenu) sprzedanych produktów o 3,4%21. W tym samym czasie wartość rynku wzrosła o 6,2% w porównaniu z poprzednim rokiem.

W ocenie Spółki pomimo niepewnej sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia w całym 2020 roku, wśród konsumentów nadal zauważalny był trend wybierania lepszych jakościowo i jednocześnie droższych produktów. Wśród czynników decydujących o wyborze danej marki farby Polacy najczęściej wymieniali wysoką jakość produktu22. Profesjonaliści natomiast zwracali szczególną uwagę na produkty dające pewność efektu końcowego (76%)23.

Według badań, podobnie jak w latach ubiegłych, farby dekoracyjne były wykorzystywane przede wszystkim do remontów lub odświeżenia mieszkań24. Spółka szacuje, że w 2020 roku tylko 7% decyzji o zakupie farb kolorowych wynikało z konieczności wykończenia nowego mieszkania. Polacy w minionym roku najczęściej kupowali farby na potrzeby odświeżenia pomieszczeń.
W 2020 roku nie nastąpiła znacząca zmiana wśród głównych graczy operujących na polskim rynku. Kluczowymi podmiotami działającymi w Polsce są: FFiL Śnieżka SA, PPG Deco Polska, AkzoNobel Polska oraz Tikkurila Polska. Według szacunków Spółki, udział czterech największych graczy w całkowitej sprzedaży w Polsce wynosi ponad 80%.

W raportowanym okresie, według danych Spółki, węgierski rynek farb i preparatów do ochrony i dekoracji drewna dynamicznie się rozwijał. Wolumen rynku wzrósł o 12,2%, przy jednoczesnym wzroście jego wartości o 20,1%25.

Podobnie jak w Polsce, na Węgrzech utrzymywał się trend wybierania coraz lepszych jakościowo produktów. Badania rynkowe pokazują, że aż 59% konsumentów poszukiwało wyrobu, który zapewni trwały efekt (na kilka lat). Dla Węgrów niezwykle ważne podczas procesu wyboru były również takie parametry jak trwałość koloru, dobre krycie czy też łatwe malowanie26.

Według tych samych badań na rynku węgierskim największe zużycie farb i produktów do dekoracji drewna występowało w pracach remontowych (wg deklaracji jest to blisko 94% przypadków)27. Tylko 6% nabywców farb wykańczało nimi nowe mieszkania.

W 2020 roku nie nastąpiła znacząca zmiana wśród głównych graczy operujących na węgierskim rynku. Największymi podmiotami działającymi w segmencie farb i produktów do dekoracji i ochrony drewna są: Poli-Farbe, PPG Trilak oraz Akzo Nobel Coatings, z łącznymi udziałami rynkowymi szacowanymi na ok. 75%. Do mniejszych producentów, z kilkuprocentowym udziałem w rynku, należeli m.in.: Tikkurila, Baumit Kft. i Caparol (DAW SE).

Według danych Spółki w 2020 roku na ukraińskim rynku farb i produktów do ochrony i dekoracji drewna nastąpił spadek wielkości rynku o 2,8%28.

Bezpośredni wpływ na kondycję branży miała pandemia COVID-19, która w dużo większym stopniu uderzyła w gospodarkę niż np. w Polsce czy na Węgrzech. Wprowadzone przez władze Ukrainy ograniczenia administracyjne miały wpływ na funkcjonowanie wielu firm, w tym także sprzedających farby. Według obserwacji Spółki w tym okresie lepiej poradziły sobie sieci marketów budowalnych DIY, które miały większe możliwości realizowania sprzedaży detalicznej.

Na rynku ukraińskim w dalszym ciągu obserwowany był wzrost sprzedaży produktów droższych, wyższej jakości. Konsumenci zwracali uwagę na takie cechy farb, jak zmywalność, odporność na mycie (45%), trwałość koloru oraz właściwości produktu mogące mieć wpływ na zdrowie. Ponad połowa badanych zadeklarowała, że istotne jest dla nich, aby produkty były przyjazne dla zdrowia29.

Na rynku ukraińskim najwięcej farb oraz produktów do malowania i dekoracji drewna klienci zużywali w czasie remontów (blisko 93%)30.
W raportowanym okresie nie odnotowano zmian wśród głównych graczy operujących na ukraińskim rynku farb. Do kluczowych podmiotów działających na tamtejszym rynku należy zaliczyć: Grupę Kapitałową Śnieżka, Meffert Hansa Farben, Henkel, ZIP, Caparol, Eskaro, Feidal, Polisan oraz Olejnikov31.

W długofalowej perspektywie Ukraina pozostaje ważnym i perspektywicznym rynkiem dla Grupy, bowiem konsumpcja farb jest tam wciąż na niższym poziomie niż w krajach Unii Europejskiej.

Na branżę farb i produktów do dekoracji i ochrony drewna na Białorusi w 2020 roku w dużej mierze wpłynęły pandemia COVID-19 oraz niepokoje społeczne, które nastąpiły po wyborach prezydenckich.

Pod koniec 2020 roku 50% Białorusinów stwierdziło, że ich dochody spadły do stanu sprzed wybuchu pandemii32. Jednocześnie 36,9% respondentów zakładało dalszy spadek swoich dochodów. Niepewna sytuacja w kraju skłoniła obywateli Białorusi do ograniczenia wydatków i jednoczesnej wymiany swoich oszczędności na waluty obce (głównie dolara). Od kilku lat rynek ten charakteryzuje się niższą siłą nabywczą, co powoduje, że dominuje popyt na produkty z niższej i średniej półki cenowej.

W 2020 roku wiodącymi podmiotami na białoruskim rynku farb i lakierów pozostawali tacy producenci jak: DAW, Eskaro, Akzo Nobel, Tikkurila, MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf. Równocześnie coraz mocniej swoją obecność na Białorusi zaznaczają producenci rosyjscy, a wśród nich: ABC Farben, Bergauf i Volma.

Grupa na bieżąco analizuje sytuację w sektorze farb i lakierów na rynku białoruskim, tak aby w odpowiedni sposób reagować na zmiany sytuacji gospodarczej i postaw konsumenckich, aby dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się warunków.

Dodatkowe informacje na temat rynków, na których działa Grupa i otoczenia konkurencyjnego na głównych rynkach zostały przedstawione w oświadczeniu na temat informacji niefinansowych, w punkcie 3.1.6 niniejszego Sprawozdania Zarządu z działalności (dalej jako „Sprawozdanie”).

1 Na podstawie danych Polskiego Związku Producentów Farb i Klejów (PZPFK) za 2020 rok
2 GUS, Produkt krajowy brutto w 2020 roku – szacunek wstępny.
3 GUS, Komunikat w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2020 roku.
4 GUS, Komunikat w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2020 roku.
5 GUS, Komunikat w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2020 roku.
6 GUS, Dynamika produkcji przemysłowej i budowlano-montażowej w grudniu 2020 roku.
7 GUS, Budownictwo mieszkaniowe w okresie styczeń-grudzień 2020 roku.
8 Hungarian Central Statistical Office (węg. Központi Statisztikai Hivatalt, KSH).
9 https://tradingeconomics.com/hungary/wage-growth
10 https://tradingeconomics.com/hungary/inflation-cpi
11 Hungarian Central Statistical Office (węg. Központi Statisztikai Hivatalt, KSH).
12 https://tradingeconomics.com/hungary/construction-output
13 Ministry For Development of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine.
14 https://www.ukrinform.pl/rubric-economy/3163421-spadek-pkb-w-2020-roku-nie-przekroczy-48-petraszko.html
15 State Statistics Service of Ukraine (ukr. Державний Комітет Статистики України).
16 Tamże.
17 Ministry For Development of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine.
18 National Statistical Committee of the Republic of Belarus
19 Tamże.
20 Raport Zwyczaje remontowe Polaków. Czy produkty do remontu i wykończenia wnętrz kupujemy online? został przygotowany na zlecenie sieci Bricomarché przez Havas Media we wrześniu 2020 roku.
21 PZPFiK.
22 Badanie U&A Polska na zlecenie FFiL Śnieżka SA, styczeń 2021 roku.
23 Tamże.
24 Tamże.
25 Panel sprzedażowy GFK Hungary
26 U&A Węgry, sierpień 2020 roku.
27 Tamże.
28 Chem-Courier nr 1 (122), 29 stycznia 2021.
29 U&A Ukraina, październik 2020 roku.
30 Tamże.
31 Chem-Courier nr 1 (122), 29 stycznia 2021.
32 Badanie sondażowe SATIO, Jak mieszkańcy Białorusi reagują na koronawirusa?, Listopad 2020 roku.